Alla inlägg under april 2009

Av Sofia Olsson - 27 april 2009 21:33

Hejsan igen!


Idag tvingade jag ut Clara på Wille så att vi red ut en sväng i skogen först. Det var jättekul, för mig i alla fall, Wille ville bara äta så Clara stod mest still ;) När jag kom tillbaka red jag en stund på ridbanan, lite dressyr. Han var jättefin och mjuk, jättesamlad var han. Det vi behöver träna på just nu (vad jag känner, sen är det säkert tusentals grejer till men.. :)) är halter med formen kvar och längning av traven. Tänkte anmäla mig till Bälinges lokala ponnydressyr den trettonde juni (EKO-HUS CUP finalen), bara en liten LC. :) Ska höra lite med Ulla också ;)

Vi ses!
Sofia

Av Sofia Olsson - 26 april 2009 21:43

Ohh.. Måste bara skicka ett inlägg nu när jag läst klart tre av fyra twilight böcker! Jag är helt kär, det måste jag säga. :) Haha, dem är så underbart bra. <33 Första boken känns nästintill gudomligt bra, så kommer tvåan som torkar ut en för att den är så sorglig.. "Efter alla tusentals gånger jag har förklarat hur mycket jag älskar dig, hur kunde du då låta ett enda ord krossa ditt förtroende för mig?" Älskar älskar älskar!! Men trean är absolut bäst hittills, helt klart. Men börja aldrig läsa en twilight-bok om du inte har flera timmar att ta död på, för jag lovar dig, du kommer inte att kunna slita dig från dem. *suck* Nu måste jag börja om från ettan tänkte jag. Så vi hörs väl, någongång när alla böckerna har tagit slut :)

Kram Sofia

Av Sofia Olsson - 26 april 2009 19:21

..blev det idag också, med tanke på hopptävlingen i går. Ulla kom och hjälpte mig, i början var han tvär och sur och stegrade sig till och med när han inte fick som han ville. Men vi hoppade lite olika hinder i snabb galopp för att han inte skulle kunna stanna. Det var en riktigt smart tips, galopperar jag fortare så är det jobbigare att stanna än att hoppa så då flyter det på mycket bättre. :) Först gjorde vi galoppbommar med en liten oxer efter vilket han inte alls tyckte var särskilt roligt, sen gjorde vi en konstig oxer med en tunna och en pall under (det vägrade han på en gång) och sen gjorde vi någon form av kombination men med 12m mellan hindren på diagonalen. Det tyckte han var roligast, då började han öka redan i kurvan innan jag svängde upp och försökte gena för att komma närmre hindren. Det gick jättebra och vi hoppade åttio som högst. Men när vi hoppade diagonalen kändes det som att Ulla likagärna hade kunnat lägga hindren på 90 - 1m utan problem. :) Älsar min ponny!!
Kram Sofia

Av Sofia Olsson - 26 april 2009 19:03

Hejsan alla glada!

Igår följde jag med Elsa på hopptävling i Jälla. Det var första gången hon tävlade "officiellt" med henne och det gick jättebra. Första klassen var en clear round på 90, där kom dem ut med fyra fel. Alla hinder var väldigt lätta och peta ner och det var bara några stycken som kom runt flefritt. Andra klassen var clear round på 1m, där var inte Elsa med men jag tror det var sjutton eller arton felfria av typ 72 stycken. Snacka lättpetad bana! Ivajre fall så i tredje klassen (lagklassen) tävlade hon ju för Bälinge RF och där rev hon en oxer gjord av björkslanor först och stannade på hindret efter det. Sen gick hon runt utan fler fel. I den klassen fick hon 10 fel, åtta på hinder och två tidsfel. Efter en liten stund av glädje när personer från andra lag rev/stannade så var det dags för prisutdelning för första omgången. Bälinge ryttarförening kom fyra, vann tror jag Sigtuna bygdens ryttarförening (tror jag dem hette..?) gjorde, två kom Håbo ridklubb (?) och trea vet vi inte :) Bälinge slutade på 10 poäng och Lurbo slutade på 88 poäng.

/

Hälsningar Sofia

Av Sofia Olsson - 20 april 2009 18:44

Hejsan, :)


Idag hoppade jag lite på Edwin, och han är totalt omöjlig! *GRR!*

Hade ställt upp två hinder på runt åttio, två snälla hinder dvs utan hinkar eller annat "skrämmande" under. Bara två fina bommar på varje hinder :) Men det kvittar, första hindret tvekade han på men då smällde jag till honom med spöt och då hoppade han, om än något tveksamt. När jag skulle hoppa det från andra hållet spelade det ingen roll vad jag gjorde. Han stannade och stannade och stannade och stannade osv i alla oändlighet, tills han bestämde sig för att hoppa. Ett jämfota språng rakt upp, och rakt ner ;) Såklart hamnade jag ju bakom sadeln och höll på att trilla av och det blev ju inte bättre av att ponnyn drog i väg i fyrsprång efter hindret ;) Men av åkte jag inte i alla fall .. Sen var det så hela tiden, jag rider precis som jag gjorde på klubbtävlingen (då han gick helt felfritt), jag rider precis som jag gjorde innan OCH efter tävlingen men inte då, han bestämmer sig för att stanna tills han ändrar sig och bestämmer sig för att hoppa ändå.. Usch...

Nä, inga hopptävlingar på ett bra tag, just för tillfället tycker jag att det är lite läskigt.. :S


Kram Sofia

Bilden är på Ässi i jan.

Av Sofia Olsson - 18 april 2009 19:22

Hejsan alla!


Idag red jag upp till skjutbanan och tillbaka, första gången jag rider ut på jag vet inte vad (pga. björn-misstankar). Edwin tyckte det var jättekul, han var hur fin som helst, gick ner på tygeln nästan direkt. Gjorde jättefina skänkelvikningar, slutor och öppnor. Älskar min ponny!

Sen galopperade jag en bit på hemvägen, hade alldeles för långa stigläder (= inga stigläder alls :)) så tappade dem hela tiden ;) När jag sen skulle sakta av till trav ville han inte sluta galoppera, han är så rolig :D Ässi följde också med ut, hon älskar att vara med när jag rider.


När jag kommit hem och precis skulle gå ut från stallet, vad hör jag? Jo, ett litet nätt klopperiklopperi från små shettistassar :) Jahapp, där kom Wille, lös och väldigt stolt över sig själv för att han lyckats rymma -.- Så då släppte jag in Edwin, gick för att hämta WIlle som åt segerns gräs på gräsmattan, men det ville inte han höra talas om, så han gick, en vända runt stallet och sen in i sin box (Ha! Fast!) Överlistad av mig, helt otroligt :)


Nä, kram på er!

Sofia

(PS Bilden är från i janurai)

Av Sofia Olsson - 18 april 2009 10:49

Idag kommer det en massa folk och firar Clara för att hon fyllde år i onsdags. Innan dess ska jag ha gjort klart stallet tror jag, om jag inte tar det ikväll.. :) Jag ska nog träna lite agility med Fiffen också, inte mycket, för Pernilla kommer imorgon och då ska vi träna men litegrann på slalomet.


Den femte maj är det träningstävling, vi får se hur det går :)


kram Sofia




Av Sofia Olsson - 17 april 2009 20:01

Hejsan, tänkte skicka ett snabbt inlägg innan jag går ut och tar in hästarna bara!

Idag red jag inte, utan jag tömkörde honom för första gången på volten :) Han fattade ingenting när jag skulle ha honom på en volt runt om mig utan jag fick ha honom på spåret så fick jag gå snett bakom honom. Han var jätteduktig! Tyckte det var lite konstigt att jag kunde ta "tygeltag" fastän jag stod på marken, men det är inte svårt att förstå. Vi gjorde både öppnor och slutor (första gångerna blev det av misstag men sen så gjorde vi när jag bestämde :)). Vi jobbade mest i skritt, travade på någon volt då och då men inte mer.


Hälsingar Sofia :)

Comments!?! x)

Ovido - Quiz & Flashcards