Alla inlägg den 13 februari 2010

Av Sofia Olsson - 13 februari 2010 20:22

Halluu :D


Har nästan precis kommit hem från Fagersta. Det var ju en inoff agilitytävling med tre klasser där, nivån låg ungefär på klass 2, alltså lite svårare än vad vi är vana vid. Inte lika bra flyt, utan mer stanna upp hunden, knepiga svängar och inte så mycket fart.


Referenstiden låg på mellan 47 - 50 sekunder på varje bana.


Agilityklass A:

Första klassen, jag tyckte inte att jag var så nervös faktiskt. Jag vet vad jag kan och jag vet vad Fireflyen kan. Kommer det något problem så vet jag hur jag ska göra för att på bästa sätt lösa det för hennes skull, och kommer det överhuvudtaget några problem så tar vi det då.


"Ridhuset" var egentligen en lagerlokal gjord av betong med två fönster på vardera sida längst bort, sen lampor med jämna mellanrum längs väggarna.

Ena kortsidan hade dem satt ett litet staket för, så där hade alla sina burar och där var det datorer och skrivare och kiosken och resultat och startlistorna.


När det var min tur gick jag in på banan, jag märkte att Fireflyen var lite osäker, alla hundarna skällde som tokar, det pratades i högtalare och när domaren blåste i visselpipan ryckte hon till.

I det stora hela gick hon väl som förväntat. Hon travgalopperade runt banan, lite små seg, typ som om hon sprang i klåda (ni vet från granar..). Vi fick 10 fel på hinder, pga att hon gjorde en miss i slalomet plus att hon vände i tunneln :O Det har hon däremot ALDRIG gjort förut. Det blev jag faktiskt lite förvånad över, typ, "hallå, det där är väl fel ände, eller?". Vi blev iaf inte diskade *duktigt* och vi kom på 7e plats. Alltså precis före alla som blev diskade, men efter alla som inte blev diskade :)


  


Vi kom i mål på tiden 72,46 sekunder med 35,46 fel varav 10 av dem var på hinder.


Jag hade då bara anmält till klass A och C, för jag trodde att tre klasser på en dag skulle bli lite mycket. Men när klass B sen kom, visade det sig att jag var  uppskriven utan att jag hade anmält. Så jag körde den klassen med, fast då behövde jag bara betala halva avgiften på den eftersom det var Fagersta KK som gjort fel.

I den klassen gick Fireflyen som bäst. Hon var taggad till tänderna och hon riktigt SPRANG igenom banan. Hon hade ett enormt flyt, och vi klarade banan fastän jag knappt ens hade gått den innan ;)

Då kom vi imål på tiden 59,24 sekunder med 16,24 fel varav 5 var fel på hinder.

En 6e placering blev det då, fast lika som förra gången, före dem diskade och efter dem bättre :P


Till klass C var Fireflyen ganska trött. Det hade varit stressigt för henne med skällande hundar och springande ägare :)

Då gick hon fortfarande bättre än i klass A, men lite sämre än i klass B.

Vi gick imål med tiden 63,22 sekunder med 21,22 fel varav 5 fel på hinder.

En 5e placering där också, bara bättre och bättre :P


En film kommer så småningom, Youtube vill inte ta emot min film utan avbryter den hela tiden :@


/Sofia

Ovido - Quiz & Flashcards